top of page

واکاوی جعبه سیاه !یا تحقیق وبررسی پیش زمینه ها وعوامل کشتار هزاره ها توسط عبدالرحمان

واکاوی جعبه سیاه ! یا تحقیق وبررسی پیش زمینه ها وعوامل کشتار هزاره ها توسط عبدالرحمان: -------------------------------------- قسمت هفتم:

دوم: پلان انگلیس در حوزه ای افغانستان: انگلیس برای ایجاد وتکمیل دیوار آهنین جهت حفظ منافع خود در هند روی افغانستان نیز بصورت جدی توجه نموده واز دیر زمان بسیار با دقت وهوشياری حاکمان محلی وسرداران کابل وقندهار را رهبری می نماید ودر این دوران سه جنگ کامل عیار را در تاریخ افغانستان بوجود آورده ودر هر سه مورد مواجه به تلفات وشکست می شود وسر انجام سیاست خودرا تغییر داده واین بار سعی می نماید که بصورت غیر مستقیم وتوسط چهره ای یک افغانستانی وارد صحنه شود چون انگلیس میزان حساسیت افغانها را نسبت به نیروی اشغالگر بیرونی درک نموده وعبدالرحمان را برای سلطنت برافغانستان تربیت می نماید ( چنانچه این واقعیت در گفتار عبدالرحمان آمده است که بیش از 300 هزار جنگجو برای جنگ با انگلیس زیر فرمان عبدالرحمان آماده وعبدالرحمان آنها را ازجنگ منع می نماید ) وخوب است که ماجرای بسیار مهم رساندن عبدالرحمان را به قدرت توسط انگلیس از زبان خودعبدالرحمان بشونیم وی شیوه ای به قدرت رسیدن خود را در کتاب تاج التواریخ چنین بیان می دارد: عبدالرحمان در ابتدای کتاب تاج التواریخ به ویژه گی خود اشاره می نماید ومی گوید من وقتی که در بلخ در کنار پدرخود بودم مرا به زور درمدرسه روان میکرد ومن دوست نداشتم که درس بخوانم وقتی درمدرسه می رفتم درسهای خودرا خوب یاد نمی گرفتم وقتی که فردا می شد تمام درسهایم را فراموش می کردم و من درشکار واسب سواری بیش از حد علاقه داشتم منبع 22 کتاب تاج التواریخ ص 1 (ازاین گفتار مشخص می شود که انگلیس چه قدر روی روان عبدالرحمان که آدم جنگی وخشین بوده است آشنایی داشته وبرای مقصد خود از آن بهره جسته است ) در قسمت دیگر از کتاب خود چه گونگی رسیدن به سلطنت را این چنین بیان می نماید: من درسال 1297 در ماه جمادی الاول به چاریکار آمدم کریفیس صاحب ( مائور انگلیسی ) به من کاغذ نوشته وسعی نموده تا مرا وادار نماید به کابل رفته وعنان سلطنت افغانستان را بدست گیرم ودر جمادی الثانی 1297 جواب مراسله اورا بقرار ذیل نوشتم پیش از اینکه وارد کابل شوم جواب سوالات خو درا بدانم سوالات قرار ذیل است: 1 - محدوده ای ممالک من تا کجا خواهد بود؟ 2 – ایا قندهار هم داخل ممالک مذکور خواهد بود؟ 3 – ایا یک نفر فرنگی یا انگلیسی درافغانستان خواهد ماند؟ 4 – دولت انگلیس توقع دارد کدام دشمن ایشانرا رفع نمایم؟ 5 – دولت انگلیس چه گونه منافع را وعده می دهد که به من و اهالی مملکت من عائید دارد؟ 6 – درعوض چه گونه خدماتی توقع دارند؟ جواب این سوالات را باید به ملت خود بدهم آنوقت شرائط عهد نامه را قبول کنم از خداوند امید وارم که این ملت و من روزی موفق شده و به شما خدمت نمایم گر چند که دولت انگلیس محتاج این خدمات نیست ولی باز هم احتمال دارد مواقع لازمه فراهم اید ... منبع 23کتاب تاج التواریخ جلد اول فصل هشتم ص 84 نويسنده : اقبال صادقي 


bottom of page