top of page

واکاوی جعبه سیاه !یا تحقیق وبررسی پیش زمینه ها وعوامل کشتار هزاره ها توسط عبدالرحمان

واکاوی جعبه سیاه ! یا تحقیق وبررسی پیش زمینه ها وعوامل کشتار هزاره ها توسط عبدالرحمان: -------------------------------------- قسمت هشتم: 96.10.29

عبدالرحمان ادامه می دهد وقتی که از پنجشیر و چاریکار می آمدم 300 هزار غازی هم در گیرد ما جمع شدند و من خدا را شکر کردم که مردم با شور وشعف مطابق میل من کار می کنند و پاد شاهی من را قبول می نمایند وهمه ای آنها وعده دادند که از روی اخلاص به ما خدمت نموده با دولت بریتانیا جنگ خواهد نمود به آنها گفتم لزومی ندارد به مخالفت با دولت بریطانیه بجنگیم زیرا که انگلیسی ها مرا دعوت نموده اند تا قبول سلطنت کابل را نمایم منبع همان صفحه انگلیسی ها بدون توجه به سوالات و علنی کردن مقاصد خود نامه ای عبدالرحمان را پاسخ می دهد و خطوط عملکرد سیاسی عبدالرحمان را مشخص می نماید ودر این باره عبدالرحمان چنین می نویسد در رجب سال 1297 آقای کریفن جواب نامه را از هند آورده و نوشته بود که شما حکمران کابل هستید و حق ندارید که با ممالک چون ایران و روس ارتباط پولوتیک (سیاسی) داشته باشید وفقط با انگلیس می توانید ارتباط داشته واحیانا اگر کدام دولت دخالت نماید انگلیس شما را معاونت خواهد کرد منبع 24 کتاب تاج تواریخ فصل هشتم ص 85 در قسمتی دیگر از کتاب اوج بی ارادگی عبدالرحمان نسبت به انگلیس دیده می شود وقتی که روسها ولایت پنج ده را از دست عبدالرحمان می گیرد و حضور سنگین در شمال افغانستان دارد چنین می نویسد، روسها 60 سال قبل از این با آهستگی وثبات قدم طرف هندوستان عازم شده حرکت نموده اند و روسها عادت فیل را دارد تا وقتی جای پای خود را ثابت نکرده تا وزن وسنگینی اش را زمین تحمل نماید پای دیگرش را بر نمی دارد وقتی که روس ها جای خود را ثابت نمود بعد تعرض را آغاز می نماید وقتی که مناطق را تصرف کرد بعد صلح می نماید و تعهد می بندد و قسم یاد می کند که دیگر جنگ نمی کند تا وقتی که فرصتش برابر شد آنگاه تعهد وقسمش را زیر پا نموده به بهانه ای کوچک همه چیز را نادیده می گیرد، عبدالرحمان در این زمینه داستانی را نقل می کند: روزی خرس گرسنه آمده بره را گفت که شما راه بلد هستید تا مرا به منطقه ای که دیگر حیوانات زندگی می نماید ببرید و من تعهد می کنم که شما را نخورم بره به تعهد خرس اعتماد کرده می آید خرس را راهنمایی می کند و در منطقه ای که حیوانات زندگی می کردند آورده آنگاه خرس تصمیم گرفت که بره را بخورد بره گفت مگر شما قسم نکرده بودید که بمن کار نداشته باشید؟ خرس در جواب گفت که شما به من اهانت کرده اید باید خورده شوید یعنی با آوردن یک بهانه ای کوچک همه ای تعهد را زورمندان زیر پا می گزارد عبدالرحمان با اینکه در فشار سخت روسها گیر مانده است اما نمی تواند که با روسها مذاکره نماید و در این زمینه چنین می گوید : گرچند من از روسها خیلی خوبی دیده ام در زمانیکه مهمان روسها بودم از من خیلی پذیرای گرم نمود ( اشاره به دوران که در سمرقند در تبعید بوده است ) اما من با دولت انگلیس تعهد کرده ام و بریتانیا به من اجازه ای بر قراری ارتباط را با دولت خارجه نداده است و من به تعهد خود ثابت قدم هستم اگر کدام تخطی از طرف ممالک بیگانه شود دولت بریتانیا اعانت خواهد کرد منبع 25کتاب تاج التواریخ جلد 2 ص 92 طرح پشت پرده ای انگلیس چنین است که افغانستان را به هرقیمت از حالت پراگندگی وملوک الطوائیفی که منافعش را درخطر می اندازد تغییر داده وحکومت مرکزی که بتواند حافظ منافع انگلیس باشد بوجود آورد، در راستای اجرای چنین طرح دیوار آهنین در مقابل دشمنان و رقبای خود را تکمیل نموده و خطر را از سر زمین هندوستان برطرف می نماید در جهت موفقیت چنین ایده عبدالرحمان را بعنوان حاکم دست نشانده (چنانچه خود عبدالرحمان در اظهارات خود به این واقعیت اعتراف کرده است) حمایت نموده و لقب امیر آهنین را به وی می دهد و ضمن کمک های مالی مشاورین و طراحان و نقشه پردازان نظامی را به افغانستان اعزام نموده و کارخانه ای اسلحه سازی را درکابل تئسیس می نماید و با چنین شیوه تمامی مخالفتهای درونی را توسط عبدالرحمان به شدت سرکوب می نماید تاریخ رقابت این دوره را بعنوان بازی برزگ ( یعنی برد و باخت) بین روس و انگلیس معرفی نموده و تا این زمان مرز های دقیق بین انگلیس و روسیه مشخص نشده و افغانستان نوعی از حالت حائیل را داشته که انگلیس سعی کرده است تا از فرصت استفاده کرده و زودتر از روسها این کشور را تحت سیطره ای خود در آورد . تصاویر ذیل 1 عبدالرحمان 2 قسمتی از سند تاج التواریخ اشغال ولایت پنجده افغانستان توسط روسها و اظهار نظر عبدالرحمان دراین زمینه نويسنده : اقبال صادقي 


bottom of page